Ga direct naar


HAS Food Experience: 64 vernieuwende ideeën op het gebied van voeding!

15 februari 2016

Bron: www.ondernemersliftplus.nl

64 vernieuwende ideeën op het gebied van voeding! 1000 bezoekers waaronder velen uit het bedrijfsleven. Op dinsdag 2 februari jl. presenteerden vooruitstrevende afstudeerders van de opleidingen Food Design & Innovation en Food Technology tijdens de Food Experience hun niet zelden geniale ideeën, in de hoop samenwerkingspartners of producenten te vinden én de FoodManShip Award in de wacht te slepen! Als organisatie met een neus voor innovatie en ondernemerschap, is OndernemersLift+ actief betrokken bij het scouten en begeleiden van de kansrijke ideeën. 

Chain Reaction De projecten waren ingedeeld in een van de vier schakels van de voedselketen: Agri & Ingredients, Factory, Channel en Consumer. We zagen visbeleg voor op brood, spuitcake die in 40 seconden klaar is en winegums met heuse wijnsmaak. Smaakbommetjes voor de bloemkool, smaakspray voor mensen die slecht kunnen ruiken en een makkelijk opvouwbare pizzadoos die in de papierbak past. Winnaars in hun categorie waren uiteindelijk een pasta gemaakt van linzen, het concept Rosies glutenvrij, een yoghurt met hoog relaxgehalte en een fruitige brooddip voor kinderen. Voor diverse ideeën is octrooi aangevraagd, op advies en met behulp van OndernemersLift+ en Patentwerk. We nemen je graag mee naar de voeding van de toekomst!

1    Zin in, linzenpasta Als het aan Kim van Dueren den Hollander ligt, eten we binnenkort koolhydraatarme pasta’s gemaakt van bonen. Van voedzame blonde en rode linzen welteverstaan. ‘Zin in’ bestaat uit een lijn pasta’s die weinig koolhydraten en veel eiwitten bevatten en klaar zijn in 5 minuten. De linzenpasta is ook geschikt voor mensen met een glutenallergie en voor diabetici, dus echt iedereen kan ervan genieten. ‘Zin in’ is een kwalitatief hoogwaardig product met een grote marktpotentie. Kim denkt dan ook na, met OndernemersLift+ als sparringpartner, over manieren om haar gezonde pasta’s in de winkel te krijgen.

2    FIZ, viswaren op brood Geen vlees maar vis op brood. Dát is de sleutel tot onze gezondheid, volgens food designer Doris van Helvert. 85% van de Nederlanders eet te weinig vis en haar concept FIZ gaat dan veranderen. Vooral ook voor kinderen is vis een belangrijk voedingsmiddel en de meeste kinderen komen niet verder dan vissticks of kibbeling. Met Doris’ visplakjes voor op brood eten we voortaan victoriabaars in plaats van ham, boterhamworst of spek. Dat is mild van smaak en geur, niet duur en mooi van kleur. Een goed alternatief voor andere soorten broodbeleg dus!

3    Pizzabox 2.0 Verpakkingstechnoloog Felix Smets ergerde zich al jaren aan de standaard pizzadozen, die niet fatsoenlijk op te vouwen zijn en een ramp zijn voor de afvalbak. Hij is dus aan het denken geslagen en is met een harmonicamodel met perforatielijnen op de proppen gekomen. Het octrooi op zijn pizzabox is aangevraagd, zodat andere industrieel ontwerpers niet met zijn idee aan de haal kunnen gaan. “OndernemersLift+ was tijdens mijn eindpresentatie aanwezig, samen met Patentwerk. Zo leerde ik Luc Smeets van Patentwerk kennen en hij heeft mijn idee vastgelegd en beschermd”, aldus Felix. “Ik weet nog niet zeker of ik doorga met ondernemen. Als dat het geval is, ga ik waarschijnlijk wel met OndernemersLift+ of een andere partij in gesprek. Een beetje hulp en advies kan nooit kwaad.”

4    Dippie, de kindvriendelijke brooddip Ben jij ouder van jonge kinderen? Dan weet je vast dat veel kinderen gruwelen van korstjes. Terwijl ze juist zo voedzaam zijn en vol vezels zitten! Inez de Grauw heeft iets bedacht waardoor het eten van broodkorstjes aantrekkelijk wordt. Dippie het draakje vind je in het versschap en houdt het midden tussen Danoontje en jam. “Dippie is een romige fruitpuree met mascarpone en het is stukken gezonder dan chocoladepasta en vruchtenjam. Er zitten stukken minder suikers in”, legt Inez uit. “Rob Stuart van OndernemersLift+ heeft me geholpen met mijn presentatie en de voorbereiding voor deze Food Experience. Hij heeft ook uitgelegd wat ik wél en vooral ook wat ik beter níet kon vertellen over mijn product. Het draakje Dippie is beschermd door middel van auteursrecht. Het product en proces heb ik vastgelegd in een vertrouwelijk verslag. Zo maken eventuele na-apers geen schijn van kans.”

5    Spongecake Quick & Easy Publiekswinnaar Spongecake mag niet ontbreken in ons lijstje. Marlon Wouters, Annemiek Sluijters, Eveline Brockhaus en Hélène Broekmans hebben een cakebeslag ontwikkeld, waarmee je in 40 seconden een cake bakt! Het enige wat je hoeft te doen, is kiezen uit 3 smaken, het beslag in een vormpje of bekertje te spuiten en het geheel 40 seconden in de magnetron te zetten. En klaar is cake! “Er is al een supermarktketen komen kijken vandaag, die interesse heeft in een samenwerking”, vertelt Marlou. “Op de bakkerijafdeling wordt nog niet met echte kant-en-klaar concepten gewerkt. Aan elk soort beslag of deeg moet je wel water of iets anders toevoegen. Ons beslag is al helemaal af en dat is nieuw.” Marlou en haar vriendinnen hebben een spuitbus voor privé-gebruik en een dispenser voor de horeca ontwikkeld. Het recept? Dat houden ze nog even geheim. “We hebben het recept alvast in een i-depot vastgelegd, zodat we kunnen aantonen dat wij het verzonnen hebben. Nu is het even afwachten welke partijen belangstelling tonen. Spannend!”

Food Experience als opstap naar ondernemerschap Door het presenteren van hun concepten en het contact leggen met de bezoekers, komen studenten op de Food Experience regelmatig tot vruchtbare samenwerkingen. De afgelopen jaren leverden deze samenwerkingen verschillende marktintroducties op, zoals bijvoorbeeld BOON (www.boonbonen.nl). De Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door bedrijven die creativiteit, technologie en innovatie in de foodbranche hoog in het vaandel hebben staan. Zo was OndernemersLift+ betrokken in het voortraject en sprak met de studenten in de weken vóór de Food Experience. Ook vult OndernemersLift+ samen met de opleiding een aantal gastlessen in, waarin vragen als ‘Wat ga je nu doen met je idee?’, ‘Welke opties zijn er?’ en ‘Hoe zien deze opties eruit?’ beantwoord worden. Verder zijn de studenten verzekerd van de nodige individuele coaching en begeleiding van OndernemersLift+, ook nu de Food Experience voorbij is. Voor de winnaars van de Food Experience geldt bovendien dat zij ook nog eens een coachingstraject van Rabobank of een sollicitatietraining van Agrojobs aangeboden hebben gekregen. Als dat geen mooie start van hun carrière is!

Octrooi en zo. Hoe zit dat? OndernemersLift+ heeft colleges verzorgd voor bovenstaande afstudeerders van de HAS en ze alles uitgelegd over het beschermen van kennis. De studenten hebben individuele gesprekken en begeleiding gehad, waarmee ze verder kunnen. Luc Smeets van Patentwerk B.V. in den Bosch heeft voor drie ideeën patent aangevraagd voordat de Food Experience plaatsvond. Een aantal anderen heeft hij geadviseerd eerst af te wachten of er inderdaad belangstelling getoond werd. “Een octrooi aanvragen op het merk of het ontwerp kan dan altijd nog”, vertelt Luc. 

Wil je meer lezen over de mogelijkheden van het beschermen van jouw intellectueel eigendom?  Weten wanneer je het best een octrooigemachtigde kunt inschakelen en wat het Octrooicentrum Nederland voor je kan doen? Lees dan het artikel van OndernemersLift+ over het beschermen van kennis: http://www.ondernemersliftplus.nl/kennis/beschermen-van-kennis/. Hierin lees je hoe het precies zit met zaken als octrooirecht, merkenrecht, auteursrecht, modelrecht en i-depots.

OndernemersLift+ helpt ondernemers Stichting OndernemersLift+ levert een belangrijke bijdrage aan beter toegeruste ondernemers en ondernemende medewerkers. Met advies, coaching, begeleiding en financiële hulp versterken we de economie in de regio Noordoost-Brabant. Bovengenoemde studenten van de HAS zijn alvast in beeld bij OndernemersLift+. “Ik weet nog niet zeker wat ik hierna ga doen. Als ik straks echt besluit verder te gaan met mijn ondernemerschap, dan ga ik het gesprek weer aan!”, vertelt Annemiek Sluijters. Annemiek is bedenker van ‘’t Zit gebakken’, het op maat gemaakte broodje waarbij 20 eigenschappen van de mens vertaald zijn naar 20 ingrediënten. Of je nu gespot bent zoals Annemiek en de andere studenten, of zelf op zoek bent naar hulp: alle startende én gevestigde ondernemers zijn meer dan welkom bij OndernemersLift+! 

Femke Hellings, Tekstbureau Typisch Fem, i.o.v. OndernemersLift+ februari 2016

« Terug





Snelkoppelingen